Thursday, January 4, 2007

Η παιδεία στην Ελλάδα...

Σπούδασα στην Αγγλία... διαβάζω blogs υπέρ και κατά του άρθρου 16 του Συντάγματος που θα επιτρέψει την δημιουργία μη κρατικών εκπαιδευτικών ιδρυμάτων; Το Deree στην Αγία Παρασκευή τέτοιο δεν είναι; Οι απόφοιτοι του δεν έχουν δικαίωμα στην αγορά εργασίας; Α, ναι... Δεν μπορούν να διοριστούν στο δημόσιο. Τεράστια απώλεια...

Στην Ελλάδα υπάρχει μια αισθητή διαφορά με το Αγγλοσαξονικό σύστημα - το οποίο προσωπικά προτιμώ: Στη Ελλάδα τα πανεπιστήμια παράγουν (ή λένε ότι παράγουν) επιστήμονες: άτομα με περιορισμένη εξειδίκευση, που (θεωρητικά) γνωρίζουν εκτεταμένα ένα γενικότερο αντικείμενο.

Στο Αγγλοσαξωνικό σύστημα πάλι επικρατεί η εξειδίκευση και κάτι που μου άρεσε πολύ: Ο καθηγητής έλεγε αυτά που έπρεπε να πει, αλλά όφειλες να κάνεις και μερικές βόλτες στην βιβλιοθήκη. Με άλλα λόγια, δεν σου άνοιγαν το κεφάλι να στα βάλουν μέσα. Στο άνοιγαν τόσο ώστε να σου δείξουν το που πρέπει να ψάξεις για το κάτι παραπάνω. Στα Ελληνικά πανεπιστήμια η βιβλιοθήκη έτσι όπως εγώ την γνώρισα δεν υπάρχει...

Δεν ξέρω τι είναι καλύτερο και τι όχι. Ξέρω όμως ότι οι απόφοιτοι σχολών με πολύ γενικό αντικείμενο αύριο θα είναι έξω να ψάχνουν για δουλειά. Και θα είναι δύσκολο να την βρουν. Και τότε θα σκάσουν τα προβλήματα. Και θα βγουν στους δρόμους. Γιατί, ναι, όλοι έχουν δικαίωμα στην δουλειά. Και γιατί η ανεργία είναι άσχημο και ψυχοφθόρο πράγμα. Σε καταστρέφει.

Από την άλλη, η προτεινόμενη λύση από τους αντιδρώντες είναι μια: Περισσότερα λεφτά. Και ΟΚ, να δώσουμε πιο πολλά λεφτά σαν κράτος. Να γίνει το άθλιο κτήριο της Νομικής Αθηνών ένα Warwick, ένα Sheffield Uni, ένα Lancaster. Αυτό βέβαια σημαίνει ότι τα ωραία δικά μου λεφτά πιάνουν τόπο. Και κανένας δεν έχει δικαίωμα να μπει και να τα κάνει μπάχαλο. Αλλά ξέχασα... Το άσυλο. Να μην καταργηθεί το άσυλο. Γιατί όμως; Για να μπουν κάφροι και να κλέψουν υπολογιστές ή να κάψουν βιβλιοθήκες που εγώ έχω πληρώσει...

Επίσης, γιατί ο καθένας να μένει στο πανεπιστήμιο όσο θέλει; 5, 6, 7, 10, 12, 15, 20 χρόνια; Γιατί; Δεν έχει κόστος αυτός;

Κάπου όλα είναι αλληλένδετα.

Και τέλος, γιατί ΚΑΜΙΑ από ΟΛΕΣ τις προηγούμενες μεταρρυθμίσεις στην ανώτατη εκπαίδευση δεν πέρασε; Όλες τόσο χάλια ήταν;

No comments: